البته این مفهوم مختص مدیران و کارمندان نیست. بلکه در مورد دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، فروشندگان، رهبران نیز صدق می کند. کسانی که سودای خودشناسی و توسعه فردی در سر دارند. کسانی که می خواهند طرز نگرش خود را از متوسط بودن در همه چیز، به عالی بودن در چند حوزه تخصصی تغییر دهند.
ممکن است فکر کنید که عبارت ساده بالا، طرز فکر اکثر مدیران در سراسر دنیاست. تحقیقی که بر روی مدیران آمریکا، انگلستان، کانادا، فرانسه، ژاپن و چین انجام شد، نشان داد که مدیرانی که طرز فکر بالا را دارند، در اقلیت هستند. اکثریت آنها معتقد بودند که به جای تمرکز بر نقاط قوت، باید نقاط ضعف افراد را برطرف ساخت.
جدول زیر نشان دهنده درصد مدیرانی است که معتقدند شناخت و تمرکز بر نقاط قوت می تواند به رشد کمک کند.
نقطه قوت: توانایی ایجاد عملکرد مداوم نزدیک به عالی در یک فعالیت خاص
استعداد: طرز طبیعی افکار، رفتار و احساسات.
ساختار نورونی مغز تشکیل دهنده استعدادهای ما هستند. که در کتاب هنر عالی شدن به تفصیل بیان شده است. با توجه به این که ساختار نورونی مغز در طول زمان غیر قابل تغییر است، استعدادهای شما هم تغییر جدی نخواهند کرد. این بدان معنی است که شما نمی توانید به گنجینه استعدادهایتان چیزی اضافه کنید یا استعدادی را حذف نمایید.
افراد می توانند خودآگاهی خود را ارتقاء بخشند. ارزش ها و اعتقادات جدیدی به دست آورند. دانش و مهارت خاصی را در راستای تبدیل یک استعداد به نقطه قوت کسب کنند. اما تغییر استعداد اساسا ممکن نیست. بر همین اساس، بیشترین بازده و کارایی، از تمرکز بر ارتباطات نورونی مغز که در کودکی و نوجوانی تقویت شده اند، به دست می آید.
۱- مرحله اول شامل خودآگاهی و بیان استعدادهای منحصربه فرد هر شخص می باشد.
۲ و ۳- در مرحله دوم و سوم رفتارها و احساسات ناشی از هر استعداد مورد توجه قرار می گیرد.
در این دو مرحله افراد شروع به باز تعریف خودشان بر اساس استعدادهای برترشان می نمایند.
۴-در مرحله چهار، افراد موفقیتشان را به استعدادهای منحصربه فردشان گره می زنند.
در نتیجه این مراحل، طبق تحقیقات صورت گرفته، افراد رضایت، بهره وری و دستاوردهای بیشتری کسب می کنند.
واکنش ناخوداگاه به یک موصوع: پاسخ سریع به یک موقعیت مشخص.
مثل شخصی که بدون این که از او خواسته شود مسئولیت یک کار را بر عهده می گیرد. کارمندی که سریعا خودش را به همکاران جدیدش معرفی می نماید. دانش آموزی که به صورت داوطلبانه بعد از کلاس می ایستد تا به همکلاسی هایش در انجام تکالیف کمک کند.
شور و هیجان برای یک فعالیت خاص مثل نیاز به تمیز بودن وسایل خانه، یا شوق یادگیری یک زبان جدید.
فرقی نمی کند یادگیری سریع در جغرافیا باشد یا هندسه، فوتبال باشد یا گیتار،
به هر حال نشانه واضحی از وجود یک یا چند استعداد است.
برخی ممکن است از برنامه ریزی برای پروژه عظیم ساختمانی کسب رضایت کنند. برخی دیگر از خواندن کتابچه راهنمای فنی مربوط به یک وسیله الکتریکی.
برخی نیز از انجام یک سخنرانی برای تعداد زیادی از افراد خوشحال می شوند.
آزمون استعدادیاب گالوپ ، ارائه شده توسط آکادمی استعداد طلایی، استعداد های برتر شما را کشف کرده و طی یک گزارش به شما معرفی می نماید. این زمینه های استعدادی، وقتی با دانش و تمرین مداوم ترکیب شوند، می توانند به نقاط قوت شما در زندگی تبدیل شوند. شما می توانید از طریق آنها یک سبک زندگی منحصر به فرد برای موفقیت خود ساخته و دستاوردهای خارق العاده ای کسب نمایید. مفاهیم مرتبط با استعدادیاب گالوپ، بر بیش از ۵۰سال تحقیقات گالوپ در بیش از ۳۰ کشور جهان استوار است.
گزارش ۵ استعداد برتر، تنها نقطه آغاز مسیر توسعه فردی مبتنی بر استعدادها و توانایی هاست. ما با فراهم آوردن مطالب و ابزار آموزشی آنلاین، به شما در تبدیل استعدادهایتان به نقاط قوت کمک می کنیم. در آکادمی استعداد طلایی برنامه های کشف و پرورش استعدادها به صورت جداگانه برای رهبران تیم ها، مدیران، فروشندگان، معلمان، دانش آموزان، دانشجویان و افراد جویای کار، با توجه به نیازهایشان طراحی شده است.
تحقیقات علمی مختلف، اثربخش بودن برنامه استعدادیابی گالوپ را در افزایش بهره وری، رضایت و سودآوری افراد در سازمان های مختلف به اثبات رسانده است.
در تحقیقی که روی ۴۵۹ نفر انجام شد، ۵۹ درصد معتقد بودند زندگیشان تغییر کرده است.
به نحوی که آگاهی از استعدادها و نقاط قوتشان بر روی بهبود سبک زندگی آنها تأثیر مثبت داشته است.
همچنین منجر به تصمیمات بهتر در زندگیشان شده است. ۶۰ درصد معتقد بودند آگاهی از استعدادهایشان باعث شده بهره وری و اثربخشی بیشتری در محیط کار داشته باشند. ۶۳ درصد معتقد بودند که آگاهی از استعدادهایشان باعث افزایش اعتماد به نفس آنها شده است.
تحقیق بزرگی بر روی ۳۰۰۰۰۰ نفر از کارمندان از ۱۰۰۰۰ شرکت مختلف در ۵۱ کشور انجام شد. این تحقیق نشان داد: شرکت هایی که نمره بالاتر از میانگین در “فرصت انجام کاری که در آن بهترین هستند“ دارا بودند. ۳۸ درصد سود بیشتر و ۴۴ درصد وفاداری مشتری بیشتری داشتند.
تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۳ در ۶۵ سازمان انجام شد (۴ سازمان در برنامه استعدادیابی شرکت کرده بودند و ۶۱ سازمان هیچ گونه برنامه استعدادیابی نداشتند). نتایج نشان داد که بهره وری کارمندان در سازمان هایی که برنامه استعدادیاب گالوپ را پیاده سازی کرده بودند، در سال اول ۶۵ درصد و درسال دوم ۱۱۵ درصد، بیشتر از سازمان های فاقد برنامه استعدادیابی، بهبود بهره وری را تجربه کرده بودند. این بهبود بهره وری منجر به کاهش هزینه سازمان به ازای ۱۰۰۰ دلار به ازاء هر کارمند در سال بود. برای یک سازمان با ۱۰۰۰ نفر کارمند، این بهبود بهره وری منجر به سودآوری ۱۰۰۰۰۰۰ دلاری در طول سال شده بود. بهبود فضای شغلی، بهبود عملکرد، و رضایت مشتری از دیگر نتایج اجرای استعدادیاب گالوپ در ۴ سازمان بود.
تحقیق دیگری بر روی تعداد ۴۳۰ نفر از دانشجویان انجام شد. به نحوی که ابتدا توانایی هدف گذاری آنها مورد سنجش قرار گرفت و سپس در یک برنامه کشف و پرورش استعدادها به مدت ۳ ماه شرکت کردند. پس از اتمام دوره مجددا توانایی هدف گذاری آنها سنجیده شد. نتایج بهبود ۳۶ درصدی در توانایی هدف گذاری افراد نشان داد.
پژوهشی که بر روی ۴۸۸ نفر از پرسنل ۲۴ بیمارستان ایالات متحده آمریکا انجام شد، نشان داد که خودآگاهی و امید افراد در نتیجه اجرای برنامه استعدادیابی گالوپ، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
نتیجه پژوهشی بر روی ۲۱۲ نفر از دانشجویان دانشگاه UCLA آمریکا نشان داد که اعتماد به نفس دانشجویان در نتیجه برنامه استعدادیاب گالوپ، ۲۳ درصد افزایش یافته است.